E-Doręczenia obowiązkowe dla przedsiębiorców

E-doręczenia stały się obowiązkowe dla przedsiębiorców, którzy rejestrują swoją działalności w 2025 r. Spółki zarejestrowane wcześniej mają czas na utworzenie skrzynki do końca marca 2025 r. Nieco więcej czasu przyznano przedsiębiorcom, którzy utworzyli działalności ubiegłych latach. Ci muszą utworzyć skrzynkę do końca września 2026 r.

E-doręczenia wchodzą życie

Całkiem sporo podmiotów publicznych zostało objęte obowiązkiem stosowania e-doręczeń już od stycznia tego roku. Ten mechanizm obejmuje np. organy administracji rządowej, czy ZUS albo NFZ. Pierwotnie e-doręczenia miały wejść w życie już w ubiegłym roku, niemniej system został odroczony w czasie.

W zakresie podmiotów prywatnych, obowiązek posiadania adres do e-doręczeń wprowadzany jest stopniowo. W pierwszej kolejności objęte nim zostały osoby wykonujące zawody zaufania publicznego tj. adwokaci, rady prawny czy doradcy podatkowi. Adres do e-doręczeń założą także wszystkie firmy, które będą rejestrować swoją działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 r.

Obowiązek został nieco odroczony dla przedsiębiorców, którzy zarejestrowali swoje działalności wcześniej. Spółki muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku. Nieco więcej czasu zyskały osoby wpisane do CEIDG (jednoosobowe działalności gospodarcze oraz spółki cywilne). Takie osoby muszą posiadać adres do e-doręczeń od 1 października 2026 roku. Niemniej, jeśli po 30 czerwca 2025 r. złożymy wniosek o zmianę w CEIDG – system wymusi na nas założenie skrzynki do e-doręczeń.

Czym są e-doręczenia

E-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. E-Doręczenia zapewniają jednoznaczną identyfikację nadawcy i adresata. Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpi tradycyjną, papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję przez ePUAP.

Zakładając adres do e-Doręczeń dla swojej firmy tym samym wskazujemy ten adres jako adres do korespondencji urzędowej. Oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję twojej firmie wyłącznie elektronicznie.

Najłatwiej założyć skrzynkę do e-doręczeń za pośrednictwem dostawcy publicznej, tj e-usługi na Biznes.gov.pl. Istnieje jednak możliwość korzystania z adresu i skrzynki do e-doręczeń także poprzez dostawców komercyjnych. Dosyć obszerna baza pytań i odpowiedzi dotyczących e-doręczeń znajduje się na oficjalnej witrynie rządowej.