E-doręczenia obowiązkowe dla spółek i przedsiębiorców
E-doręczenia wkrótce staną się obowiązkowe dla spółek i przedsiębiorców. Wkraczamy w nowy etap cyfryzacji relacji z administracją. W pierwszej kolejności podmioty profesjonalne zostaną objęte obowiązkiem utworzenia odpowiednich skrzynek elektronicznych. Za ich pomocą prowadzona będzie komunikacja w sprawach administracyjnych ale również i podatkowych.
e-doręczenia i ADE
E-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. E-Doręczenia zapewniają jednoznaczną identyfikację nadawcy i adresata. Od 30 grudnia 2023 r. z systemu doręczeń elektronicznych korzystać będzie cały szereg instytucji państwowych. Obejmie to m.in. organy administracji rządowej, organy władzy, agencje wykonawcze, fundusze celowe czy ZUS albo NFZ. Stopniowo, w kolejnych latach e-doręczenia wdrażane będą przez kolejne instytucje publiczne.
System e-doręczeń przejmie zadania realizowane obecnie za pomocą ePUAP (elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej). Żeby korzystać z e-doręczeń należy utworzyć Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE). ADE może założyć poprzez:
- skrzynkę e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl,
- skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl,
- system kancelaryjny EZD zintegrowany z e-Doręczeniami,
- aplikacje firm dostarczających usługę e-Doręczeń.

Od kiedy e-doręczenia są obowiązkowe?
Nowe przepisy wprowadzają obowiązkowe terminy wdrożenia e-doręczeń m.in. dla przedsiębiorców. Termin założenia skrzynki do e-doręczeń zależny jest od momentu otwarcia działalności oraz charakteru przedsiębiorcy.
W przypadku firm zarejestrowanych w CEIDG (jednoosobowe działalności gospodarcze i spółki cywilne):
- przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2023 muszą założyć ADE najpóźniej do 30.09.2026
- przedsiębiorcy rejestrujący się po 31.12.2023 muszą założyć ADE od razu, najlepiej we wniosku o rejestrację
W przypadku przedsiębiorców wpisywanych do KRS (głównie spółki osobowe i kapitałowe):
- przedsiębiorcy zarejestrowani przed 30.12.2023 muszą założyć ADE najpóźniej do 30.03.2024
- przedsiębiorcy rejestrujący się od 30.12.2023 musza założyć ADE od razu, poprzez serwis Ministerstwa Sprawiedliwości
Jak więc widać, obowiązek założenia skrzynki do e-doręczeń obejmie wszystkich przedsiębiorców. Firmy które powstaną w najbliższym czasie będą musiały taką skrzynkę uruchomić od razu. Podmioty, które już istnieją mają na to nieco więcej czasu. System e-doręczeń jest kolejnym krokiem, po powszechnym udostępnieniu usług podpisów cyfrowych, który umożliwia elektroniczną komunikację z instytucjami państwowymi.
UWAGA – wpis został zaktualizowany w związku opublikowaniem nowe komunikatu Ministra Cyfryzacji zmieniającego terminy do założenia ADE. Z aktualnym komunikatem można zapoznać się tutaj