Globalny podatek minimalny (wyrównawczy) już w 2025 r. – znamy projekt
Globalny podatek minimalny (wyrównawczy) ma wejść w życie już w 2025 r. Pod koniec kwietnia Ministerstwo Finansów udostępniło swój projekt regulacji i skierowało go do konsultacji. Rozwiązanie stanowi implementację dyrektywy unijnej i ma na celu opodatkowywanie dochodów wielkich grup kapitałowych tam, gdzie są one realnie osiągane.
Globalny podatek minimalny (wyrównawczy) okiem resortu
25 kwietnia resort finansów opublikował projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Z założenia ma to być akt prawny implementujący unijną dyrektywę Pilar II z końcówki 2022 r. O pracach nad tym rozwiązaniem sygnalizowaliśmy we wcześniejszym wpisie ze stycznia tego roku.
Projekt ustawy został skierowany do konsultacji publicznych. Opinie w sprawie projektu można przesyłać za pośrednictwem dedykowanej skrzynki pod adresem globalny.minimalny@mf.gov.pl. Termin na zgłaszanie komentarzy upływa 17 maja br. Jak więc widać, resortowi zależy na szybkim wdrożeniu regulacji, o czym świadczy także krótkie vacatio legis – przepisy mają wejść w życie już w przyszłym roku.
Podstawowym celem regulacji jest zwalczanie zjawiska przenoszenia dochodów międzynarodowych grup kapitałowych do tych krajów, które posiadają najniższe opodatkowanie. Chodzi o złapanie w sieć grubych ryb, umykających krajowym fiskusom. Problem ten dotyczy raczej dużych grup kapitałowych, które za pomocą różnych mechanizmów są w stanie transferować swoje dochody. Stąd regulacja skierowana będzie do tych grup kapitałowych, których obroty roczne wnoszą co najmniej 750 mln euro.
Jeden podatek wyrównawczy w trzech filarach.
Projekt przewiduje trzy filary tzw. opodatkowania wyrównawczego tj:
- globalny podatek wyrównawczy,
- krajowy podatek wyrównawczy oraz
- podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków.
Globalny podatek wyrównawczy obciąża obowiązkiem podatkowym zasadniczo jednostkę dominującą, znajdującą się na szczycie grupy kapitałowej. Krajowy podatek wyrównawczy skierowany jest z kolei do jednostek składowych grupy kapitałowej i powinien być płacony tam, gdzie ulokowany został nisko opodatkowany dochód. Z kolei podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków jest swego rodzaju podatkiem domykającym. Wchodzi on w grę wtedy, gdy państwo, w którym działa spółka dominująca samo nie wdrożyło globalnego podatku wyrównawczego. W takiej sytuacji podatkiem od niedostatecznie opodatkowanych zysków obciążone mogą być jednostki z niższych szczebli drabiny korporacyjnej.
Projekt ustawy przewiduje również specjalny rodzaj interpretacji podatkowych, które mają służyć rozwiewaniu wątpliwości dot. podatku wyrównawczego. Tego typu dokument funkcjonować będzie pod nazwą opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego. Opinie wydawane będą przez Dyrektora KIS, podobnie jak zwykłe interpretacje indywidualne. Zasadniczą różnicą będzie jednak cena takiej opinii. Za samo złożenie wniosku należy uiścić opłatę wstępną w wysokości 25 tys. zł. Następnie, w zależności od stopnia skomplikowania sprawy, zostaniemy obciążeni jeszcze opłatą główną o wartości do 75 tys. zł.