Ogólna klauzula GAAR przeciwko starym inwestycjom
Wedle stanowiska NSA klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR) może działać także przeciwko korzyściom osiągniętym dzięki działaniom podjętym przed jej wejściem w życie. W efekcie stare inwestycje, które dalej przynoszą korzyść podatkową mogą być kwestionowane przez fiskusa.
Stare inwestycje, nowe prawo
Spór, którego dotyczył wyrok NSA* odnosił się do transakcji na nieruchomościach przeprowadzonych jeszcze w 2009 r. Jedną z konsekwencji transakcji było znaczące obniżenie podstawy opodatkowania infrastruktury, dające istotne oszczędności w podatku od nieruchomości w skali każdego roku. Tymczasem w połowie lipca 2016 r. do polskiego porządku prawnego weszła klauzula generalna przeciwko unikaniu opodatkowania (tzw. GAAR -z and. General anti avoidance regulation). Zmiana prawa dała impuls fiskusowi do przyjrzenia się przeszłym zdarzeniom, które dalej generują korzyści podatkowe.
Wracając do wspomnianej transakcji, szef KAS uznał, że była ona sztuczna i została dokonana wyłącznie celu osiągnięcia korzyści podatkowej sprzecznej z przedmiotem i celem ustawy podatkowej. W efekcie organ podatkowy postanowił zignorować konsekwencje kwestionowanej transakcji i obliczyć podatek tak, jak gdyby nigdy do niej nie doszło. Z naturalnych względów wywołało to sprzeciw podatnika. Linia obrony opierała się na tym, że nie można kwestionować korzyści podatkowych powstałych po wejściu w życie klauzuli, ale wynikających z działań podjętych wcześniej. W efekcie sprawa trafiła do sądu administracyjnego.
Sądy po stronie fiskusa
Rozstrzygnięcia WSA i NSA miały dwojaki wymiar. Z jednej strony sądy powzięły wątpliwość, czy ww. transakcje naruszały klauzulę GAAR tj. czy celem działania była korzyść podatkowa. Z drugiej jednak strony zaakceptowały to, że klauzulę w ogóle można stosować do kwestionowania korzyści osiągniętych dzięki czynnościom podjętym przed 15 lipca 2016 r. Judykatura nie dopatrzyła się tutaj naruszenia konstytucyjnego nakazu ochrony inwestycji w toku.
Stanowisko sądów otwiera drogą do weryfikowania wszelkich transakcji sprzed klauzuli GAAR, które wywoływały skutki podatkowe po jej wejściu w życie. Takie podejście jest o tyle niebezpieczne, iż w momencie dokonywania czynności podatnicy nie mogli wiedzieć o istnieniu klauzuli i tym samym nie musieli uwzględniać jej w swoich planach. Pytanie czy profiskalne podejście sądów w tej materii jest wyrazem mocniej ugruntowanego poglądu czy tez jednorazowym stanowiskiem? Sprawę warto śledzić szczególnie z tej perspektywy, że argumenty natury konstytucyjnej coraz częściej pojawiają się w rozstrzygnięciach sądów administracyjnych.
Klauzula GAAR
Klauzula obejście prawa to mechanizm zawarty ordynacji podatkowej, który pozwala podważać czynności formalnie zgodne z prawem. Za pomocą klauzuli, organ może zignorować skutki danej czynności jeżeli uzna, że:
- głównym lub jednym z głównych celów czynności było osiągnięcie korzyści podatkowej
- osiągnięcie korzyści w danych okolicznościach było sprzeczne z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej
- sposób działania był sztuczny
Dzięki klauzuli GAAR ustawodawca nie musi skupiać się na łataniu dziurawego prawa. Zamiast tego może zarzucać podatnikowi sztuczne eksploatowanie defektów ustaw, wbrew intencjom prawodawcy.
* Stan sprawy ustalono na podstawie wiadomości medialnych. Na dzień wpisu nie opublikowano jeszcze uzasadnienia wyroku.