Sport i podatki, czyli ulga sponsoringowa

Niedawno zakończyły się zmagania olimpijskie, więc to doskonała okazja, aby wspomnieć o tzw. uldze sponsoringowej. Jest to możliwość wsparcia krajowego sportu, a przy okazji – wygenerowania korzyści podatkowych. Co więcej, nie tylko o sporcie będziemy dziś mówić, bo ulga pozwala też na wsparcie kultury i nauki, ale po kolei.

Ulga na sponsoring – czyli na co?

Istotą ulgi jest możliwość wygenerowania preferencji w postaci dodatkowego odliczenia w CIT, ze względu na wydatki poniesione na działalność sportową, kulturalną czy wsparcie szkolnictwa wyższego i nauki. Wsparcie sportu może przybrać formę finansowania:

  • klubu sportowego,
  • stypendium sportowego,
  • imprezy sportowej.

Oczywiście, mamy do czynienia z ulgą podatkową, wprowadzoną w celu osiągnięcia określonych rezultatów społecznych. A więc nie każdy klub sportowy, ale taki, który nie działa w celu osiągnięcia zysku. Jeśli stypendium, to takie, które przysługuje za określone osiągnięcia sportowe, lub umożliwia przygotowanie się do imprezy sportowej.

Warto jednak zatrzymać się na chwilę przy wsparciu dla klubów sportowych. Jak bowiem potwierdzają organy skarbowe (jak choćby Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 13 czerwca 2023 r. o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.170.2023.2.MF), formą wsparcia klubu sportowego może być również umowa sponsoringowa. Umowa taka może natomiast przewidywać szereg działań promocyjnych (jak choćby umieszczanie logo na koszulkach czy banerach reklamowych).

Podsumowując – podatnik może wesprzeć lokalny klub sportowy, promując przy tym swoją markę – równocześnie generując korzyść podatkową.

Korzyść podatkowa – ale jaka?

Istotą ulgi, jest możliwość skorzystania z dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w związku ze wsparciem działalności sportowej/kulturalnej/naukowej.

Tym samym, wydatkowanie w ramach umowy sponsoringowej kwoty 10 tys. zł oznacza obniżenie zobowiązania podatkowego (przez rozpoznanie kosztów i odliczenie od podstawy opodatkowania) oszczędność podatkowej w wysokości 2 850 zł.

Podsumowanie

Ekonomicznie rzecz biorąc – ulga jest korzystna. Pozwala obniżyć faktycznie odprowadzany podatek skuteczniej, niż gdyby taka sama kwota została tylko zaliczona w koszty uzyskania przychodów. O czym jednak trzeba pamiętać – mamy do czynienia z ulgą podatkową, a te należy interpretować ściśle. A praktycznie – trzeba stosować w sposób przemyślany i uważny. A więc decydując się na sponsoring określonego klubu czy wydarzenia sportowego – każdorazowo weryfikować, czy właśnie ten klub lub takie wydarzenie spełnią warunki zastosowania ulgi.

Nie należy też zapominać o tym, że oprócz korzyści czysto fiskalnych – zaletą może być zwykła satysfakcja, ze zaangażowania w życie lokalnej społeczności i udział w rozwoju młodych talentów.

Autor: Michał Jarecki – starszy doradca podatkowy SZiP TAX